Zezwolenie na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych | Gmina Raszyn

Zezwolenie na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych

Treści powiązane:


Informacja dla przedsiębiorców posiadających zezwolenie na odbiór i transport nieczystości ciekłych z terenu gminy Raszyn

W związku ze zmianą ustawy Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1549) informuję, iż zmianie uległy niektóre przepisy dot. przedsiębiorców posiadających lub ubiegających się o zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych.

Zezwolenia wydane przed dniem 9 sierpnia 2022 r., zachowują moc do czasu ich wygaśnięcia lub cofnięcia i uprawniają przedsiębiorców do wykonywania działalności również       w zakresie opróżniania osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu odebranych nieczystości ciekłych do stacji zlewnych.
Jednakże przedsiębiorca, który zamierza prowadzić działalność w zakresie opróżniania osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków, zobowiązany jest do  pisemnego  poinformowania Wójta Gminy Raszyn o zamiarze prowadzenia w/w działalności oraz dostarczenia dokumentu potwierdzającego gotowość odbioru takich nieczystości przez stację zlewną.

Nowelizacja rozszerzyła treść sprawozdania kwartalnego sporządzanego przez przedsiębiorcę. Zmiany dot. sprawozdania kwartalnego weszły w życie z dniem 01.01.2023 r.

W sprawozdaniu za I kwartał 2023 r. oraz za kolejne kwartały przedsiębiorca będzie zobowiązany zawrzeć poniższe informacje:

  • imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych, numer decyzji w sprawie wydania zezwolenia na prowadzenie tej działalności, o ile nie jest zwolniony z obowiązku jej posiadania, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany;
  • informację, za który kwartał i rok sporządzane jest sprawozdanie;
  • informacje o ilości odebranych z obszaru gminy nieczystości ciekłych:
    1. bytowych,
    2. przemysłowych;
  • informacje o ilości przekazanych do stacji zlewnej odebranych z obszaru gminy nieczystości ciekłych:
    1. bytowych,
    2. przemysłowych;
    • wraz ze wskazaniem nazwy i adresu stacji zlewnej, do której zostały przekazane odebrane nieczystości ciekłe;
  • informacje o ilości odebranych z obszaru gminy nieczystości ciekłych:
    1. z obszaru aglomeracji wyznaczonej na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne,
    2. spoza obszaru aglomeracji wyznaczonej na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne;
  • wyjaśnienia dotyczące różnicy między ilością nieczystości ciekłych odebranych z obszaru gminy a ilością tych nieczystości przekazanych do stacji zlewnych, jeżeli występuje taka różnica;
  • informacje o liczbie właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane nieczystości ciekłe, wraz z wykazem adresów tych nieruchomości;
  • datę sporządzenia sprawozdania;
  • podpis prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych lub podpis osoby upoważnionej do występowania w jego imieniu na podstawie pełnomocnictwa.

Ponadto przedsiębiorca dołącza do sprawozdania wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w okresie objętym sprawozdaniem zawarł umowy na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transport nieczystości ciekłych, oraz wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi umowy te uległy rozwiązaniu lub wygasły. W wykazach zamieszcza się imię i nazwisko albo nazwę oraz adres właściciela nieruchomości, a także adres nieruchomości.

Termin przedkładania sprawozdań kwartalnych pozostał nie zmieniony - do końca miesiąca następującego po kwartale, którego dotyczy.

Kary pieniężne

Przedsiębiorca, który:

  • przekazuje nierzetelne sprawozdanie, podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 zł do 500 zł, jeżeli sprawozdanie zostanie uzupełnione lub poprawione w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Natomiast w przypadku niezastosowania się do ww. wezwania - od 500 zł do 5000 zł;
  • przekazuje po terminie sprawozdanie, podlega karze pieniężnej w wysokości 300 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż za 90 dni;
  • dostarcza nieczystości ciekłe pochodzące ze zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków do oczyszczalni ścieków niespełniającej wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, przewidzianych dla oczyszczalni ścieków w aglomeracji, z której są dostarczane nieczystości ciekłe - podlega karze pieniężnej w wysokości od 1000 zł do 10 000 zł za każde takie dostarczenie nieczystości ciekłych.

Obszar aglomeracji Raszyn został wyznaczony uchwałą nr LXX/609/2023 Rady Gminy Raszyn z dnia 26 stycznia 2023r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXVI/315/2020 Rady Gminy Raszyn z dnia 30 grudnia 2020r. w sprawie wyznaczenia obszaru i granic Aglomeracji Raszyn.


Wykaz potrzebnych dokumentów
  • Wypełniony wniosek
  • Decyzja w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej,
  • Zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON,
  • Zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy od daty złożenia wniosku) lub odpis z KRS-u,
  • Wykaz sprzętu wraz z numerami rejestracyjnymi pojazdów, który wykorzystywany będzie do prowadzenia działalności objętej wnioskiem, potwierdzony dowodami rejestracyjnymi pojazdów załączonymi do wniosku,
  • Tytuł prawny do terenu, na którym ma być prowadzona działalność objęta wnioskiem (baza transportowo-magazynowa),Umowa na mycie pojazdów,
  • Umowa na dezynfekcję pojazdów,
  • Umowa ze stacją zlewną na odbiór nieczystości ciekłych (umowa ważna na zamierzony okres prowadzenia działalności),
  • Zaświadczenie albo oświadczenie o braku zaległości podatkowych i zaległości w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne; oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań z klauzulą o następującej treści „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
Opłaty

 

  • 107 zł - za wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
  • 50% stawki - za przedłużenie terminu ważności lub rozszerzenia zakresu działalności

Opłata nie jest wymagana w przypadku odmowy decyzji!

Czas realizacji

Do 30 dni
Do 60 dni sprawy szczególnie skomplikowane

Czas realizacji

Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie za pośrednictwem Wójta Gminy Raszyn w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Uwagi

W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia w kancelarii urzędu.

Kontakt

Referat Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej

pok. 2d (parter)
tel. 22 701 79 18